Power of Print

Det tryckta mediets roll i en digital värld

ICON Magazine menar att power of quality=power of print!

Peter Smirnakos och Joel Persson chefredaktörer på Icon Magazine berättade under POP Talks- seminariet den 16/2 om hur de tänkte när det startade sitt livsstilsmagasin. Kvalitet var deras ledord och sammanfattade det hela med uttrycket power of quality = power of print!

Tidningarna har generellt sett blivit mer webbifierade, har kortare texter, mindre bilder och trycks på sämre papper. Man har tagit bort många av de goda egenskaperna som magasinet kan ha.
Man kan undra vart det unika och kvaliteten tog vägen? Peter och Joel tror att magasinen går en lysande framtid till mötes om den framtiden stavas kvalitet.

När de båda herrarna startade sitt magasin var det viktigt för dem att inte vara den nya hippa tidningen. De ville istället att tidningen ska vara vår tids inspiratör och stå i tidningshyllan och viska när alla andra skriker.

Viktigt för dem har också varit att lyfta fram de inspiratörer, människor, fenomen, företag och idéer som påverkar vår värld idag. De vill inte begränsa sig i hur de ska göra reportage och vilka människor de skriver om. Det har resulterat i att de har varit i 30 olika länder under framtagandet av Icons första fem nummer.

- Mixen ska kännas som Icon och vi ska måla upp en värld som läsarna gillar att besöka, säger de.

Peter och Joels lista på magasinets unika egenskaper och varför de har valt att satsa på magasin istället för en digital kanal.

Värde – det finns ett värde i den fysiska produkten och i känslan av att läsa tidningen. Göra man en kvalitetsprodukt kommer läsaren att spara och ställa den i bokhyllan. Läsaren vill associeras med och vara stolt över den tidningen denne läser.

Tydligt start/slut – Idag konsumerar vi media på ett helt annat sätt genom alla våra digitala kanaler, twitter, facebook med mera och det är som att dra på ett vattenflöde som du inte kan stänga av. Det är helt fantastiskt men sjukt stressande. Därför är det trevligt med ett medium som börjar och slutar någonstans.

Utvalt/överraskande innehåll – Magasinets styrka är att någon tar sig tid att välja ut en mix som läsaren gillar och blir överraskad av. Det man söker efter på nätet visste man redan om och man gillar istället att vilja ha något man inte visste att man ville ha.

Avtryck – Magasin och magasinsomslag är en blandning mellan ett konstverk och fotografi och kan fånga en samtid eller en händelse på ett sätt som inte går att överföra till ett digitalt medium.

Affärsmodellen/annonsörerna – Når man en viss målgrupp så vill annonsörerna vara med. Det har visat sig att magasinen är överlägsna om man vill varumärkesbygga. Undersökningar visar att folk uppfattar annonser mycket positivare i magasin än på TV och webbsidor.
Om detta ämne och undersökningar har vi på Power of Print skrivit om tidigare:
Ibland stör det tryckta minst samtidigt som det ger mest.
Hängivna läsare och annonser som lockar till köp.

Peter och Joel sammanfattade och avslutade med att säga:
- Satsar man på kvalitet, har en unik röst och skapar en egen sammanhängande värld så kommer man att skapa ett magasin som går en lysande framtid tillmötes. Detta är tydligt både utomlands och i Sverige att sådana tidningar ökar i både upplagor och räckvidd.

Se hela seminariet här nedan eller på Youtube.

Power of Print vill tacka Peter och Joel för ett intressant seminarium och Petter och Björn på Falkevik & Danehav för livesändning och filmproduktion. Tack!

Dela med dig av det här inlägget:
  • Facebook
  • Twitter
Taggat som: , , , , ,

Lämna en kommentar